Works/研究

Hotel Robot/ホテルロボット

ホテル環境で活躍する対話ロボットの研究開発

ホテル業務では、宿泊者に対するおもてなし感の醸成がサービスを提供する上で主要な側面のひとつです。10時間以上の時間を過ごすホテルにおいて、ロボットが利用客と調和的に関わり合うことで、ロボットにしかできないおもてなし感とはどういうものか、人間社会におけるロボットの人間への関わり方とは何かを研究しています。また、その長時間にわたる対話可能なシーンにおいて、破綻なく自律的に会話・サービス提供ができる対話システムの研究開発を進めています。本研究は、東急不動産グループ様のご協力のもと実施しています。

In the hotel business, one of the main aspects of service provision is to create a sense of hospitality for guests. However, the provision of hospitality has generally been a task exclusively performed by humans. In this study, we focus on this hospitality service, and introduce robots into the interpersonal environment of a real hotel to investigate what kind of hospitality only robots can provide, how guests perceive hospitality and the atmosphere of the hotel, and based on these findings, how robots relate to humans. Based on these questions, we are studying how robots interact with humans in human society. This research is being carried out with the cooperation of the Tokyu Land Corporation Group.

プレスリリース:

・人工知能技術の研究開発組織「AI Lab」、大阪大学 石黒教授との共同研究 講座にて、東急不動産ホールディングスとの実証実験を実施 ~ 新しい「おもてなし」と新しい「広告媒体」の実現へ〜

https://www.cyberagent.co.jp/news/detail/id=21561)
・AI Lab、ロボティクス分野のトップカンファレンス「IROS」にて共著論文採択 ‐人型ロボット vs スマートスピーカー、ホテル居室でのおもてなし勝負を考察 ‐
https://www.cyberagent.co.jp/news/detail/id=24939)
・AI Lab 接客対話エージェントチームから共著論文を含む3件が「RO-MAN2021」に採択されました
https://www.cyberagent.co.jp/techinfo/news/detail/id=26382

発表論文:

  • Junya Nakanishi, Itaru Kuramoto, Jun Baba, Yuichiro Yoshikawa, Kohei Ogawa, Hiroshi Ishiguro, “Can a Humanoid Robot Engage in Heartwarming Interaction Service at a Hotel?”, International Conference on Human-Agent Interaction (HAI 2018), pp.45-53, 2018.[PAPER]
  • Junya Nakanishi, Jun Baba, Itaru Kuramoto, “How to Enhance Social Robots’ Heartwarming Interaction in Service Encounters”, 7th annual International Conference on Human-Agent Interaction (HAI 2019), Kyoto, Japan, October, 2019. Best Poster Award[PAPER]
  • Junya Nakanishi, Itaru Kuramoto, Jun Baba, Yuichiro Yoshikawa, Kohei Ogawa, Hiroshi Ishiguro, “Soliloquizing Social Robot in a Hotel Room”, 31st Australian Conference on Human-Computer-Interaction (ozCHI’19), Perth/Fremantle, Western Australia, Australia, December, 2019.[PAPER]
  • Junya Nakanishi, Jun Baba, Itaru Kuramoto, Kohei Ogawa, Yuichiro Yoshikawa, Hiroshi Ishiguro, “Smart Speaker vs. Social Robot in a Case of Hotel Room”, International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS’20), Las Vegas, USA, October 2020.[PAPER]
  • Junya Nakanishi, Itaru Kuramoto, Jun Baba, Kohei Ogawa, Yuichiro Yoshikawa, Hiroshi Ishiguro, “Continuous Hospitality with Social Robots at a Hotel”, SN Applied Sciences, Vol. 2, No. 3, pp. 1-13, 2020.[PAPER]
  • Junya Nakanishi, Tomohisa Hazama, Jun Baba, Sichao Song, Yuichiro Yoshikawa, Hiroshi Ishiguro, “Exploring Possibilities of Social Robot’s Interactive Services in the Case of a Hotel Room”, 30th IEEE International Conference on Robot & Human Interactive Communication (RO-MAN), Online, August 2021.[PAPER]
  • 挾間智久,中西惇也,馬場惇,吉川雄一郎,石黒浩,”複数の目標の話題に誘導する対話のための話題戦略並列実行アーキテクチャ”,第27回ロボティクスシンポジア,オンライン開催,March,2022.(ロボティクスシンポジア賞 優秀賞)

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